مایا نام نرمافزاری برای طراحی سه بعدی است. این نرمافزار نخست توسط شرکت آلیاس ویو فرانت عرضه شد. در سال ۲۰۰۵ شرکت Autodesk آن را خریداری کرد و نسخههای جدید این نرم افزار با نامAutodesk MAYA به بازار عرضه شد. مایا پیشرفته ترین نرمافزار انیمیشن و مدل سازی سه بعدی است که به طور گسترده در فیلمسازی، بازی های کامپیوتری، تبلیغات و متحرک سازی معماری استفاده میشود. از جمله ویژگی های این نرمافزار، انعطاف پذیری و قابلیت های شخصی سازی (customization) آن است که به کاربران حرفهای اجازه میدهد به سادگی محیط آن را به دلخواه خود تغییر دهند. به علاوه، یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد آن امکان توسعه این نرمافزار برای استفاده کنندگان آن است. کاربران میتوانند از طریق زبان های برنامه نویسی C ،MEL و همینطور پایتون آن را توسعه دهند و ابزار ها و امکاناتی که پیشتر در نرمافزار وجود نداشته اند را به آن اضافه کنند. هسته اصلی مایا در زبان C نوشته شده و بر روی سیستم عامل های ویندوز و لینوکس قابل استفاده است.
فهرست محتوای آموزش جامع MAYA 2008 - سطح مقدماتی
فصل اول : آشنایی با محیط
آشنایی با محیط نرم افزار مایا
ساختار پروژه ها در مایا
پیمایش زوایای دید
تنظیم زاویة دید با استفاده از منوهای آن
منوهای میانبر Hot Box
منوهای راست کلیک یا Marking Menus
فصل دوم : پیمایش مدل
روشهای انتخاب اشیاء
جابجا کردن اشیاء
دوران و تغییر مقیاس اشیاء
تعیین نقطة محوری یک شئ (Pivot Point)
کار با پانل Channel Box
تغییر پارامترهای اشیاء به کمک Attribute Editor
فصل سوم : سایر امکانات
انتخاب اشیاء به کمک پنجرة Outliner
آشنایی با مفهوم Hierarchy یا سلسله مراتب
مدیریت اشیاء در پنجرة Hypergraph
ماسکهای انتخاب
لایه بندی اشیاء موجود در صحنه
گروه بندی اشیا
فصل چهارم : مدل سازی polygonal (چندضلعی ها)
ترسیم اشیاء اولیه به روش Polygonal
آشنایی با اجزای تشکیل دهندة چند ضلعی ها
انتخاب مجموعه ای از لبه ها به کمک ویژگی PolyEdgeLoop
جابجا کردن لبه ها به کمک Slide Edge Tool
Extrude کردن وجوه، لبه ها و رئوس
خصوصیت Keep Face Together
برش دادن و تقسیم وجوه
فصل پنجم : دستورات ویرایشی
استفاده از ابزارهای Poke و Wedge
استفاده از تاریخچه شی
گرد کردن و پخ زدن شی با ابزار Bevel
استفاده از ابزار Chamfer Vertex
متصل کردن دو قسمت شی با استفاده از ابزار Bridge
ترکیب کردن اشیا به وسیله ابزار Combine
ادغام کردن رئوس با ابزار Merge
ادغام کردن لبه ها با ابزار Merge Edge Tool
گرد کردن اشیاء با ابزار smooth و proxy
جدا کردن اشیاء
فصل ششم : مدل سازی Nurbs
ایجاد اشیا با لبه های نرم تر با مدل سازی NURBS
آشنایی با اشیای NURBS ِ اولیه
آشنایی با اجزای NURBS ها
رسم منحنی با استفاده از ابزار Curves
ایجاد تغییرات در منحنی های NURBS
ابزارهای ویرایش منحنی های NURBS
ویرایش سطوح NURBS
خصوصیت Revolve
ایجاد منحنی های Nurbs با استفاده از Extrude
ایجاد اشیاء منحنی Nurbs با استفاده از ابزار Loft
ایجاد حجم برای اشیاء توسط ابزار Nurbs Planner
فصل هفتم : مدل سازی پیشرفته
ترکیب کردن سطح و منحنی
ایجاد تصویر یک متن روی سطح با ابزار Nurbs Project
پنهان کردن قسمتی از سطح با ابزار Nurbs Trim
اتصال سطهای مختلف به یکدیگر توسط ابزار Nurbs Fillet
متصل کردن سطوح به یکدیگر با ابزار Nurbs Stitch
فشرده کردن و تغییر حالت اشیاء با ابزار Nurbs Artisan
تغییر حالت در اشیاء با استفاده از ابزار Nonlinear Deformer
تغییر حالت در اشیا با ابزار lattice
تبدیل سطوح Nurbs به Polygon
فصل هشتم : مدل سازی یک زیردریایی
ایجاد بدنه زیردریایی
ساخت برج فرماندهی
افزودن جزئیاتی به برج فرماندهی
تکمیل قسمت انتهایی زیر دریایی
ساخت پرسکوپ زیردریایی
فصل نهم : کار با مواد
آشنایی با مواد
ایجاد و اعمال نگاشت ها
استفاده از Bitmap ها
کار با پنجره HyperShade
کار با Multilister